Dagbog 2014

 

17/12 2014 Herudover en renoveret undervogn til KS 567, der tillige er rettet helt op, samt en “byge” ny lanterner.

 

 

 

2/12 2014 Overgulv monteret i KS 567.

 

  

 

Tagskelet færdigt på KS 226.

 

  

 

30/11 2014 kom Sporvejsmuseets lastbil med  undervognen til OS 51, den blev læsset af udenfor maskinfabrikken Trio Nexø. Den skal nittes færdig og have færdiglavet bremseudrustning m.v.

 

 

undervogn til en kommende restaurering af KS 176 (et projekt ud i fremtiden....) Undervognen er den sidst fabrikerede af ialt 4 vogne.

 

 

 
 

 

20/11 2014 blev der arbejdet videre med loftdekorationen på KS 567.

 

 

Arbejdet på KS 226 er igen kommet i gang.

 

 

 

 

15/11 2014 der arbejdes med  loftdekorationen i kupeen

 

  

 

14/11 2014 gik man i gang med loftdekorationen i kupeen.

 

 

13/11 2014 samlingen af KS 567 fortsætter.

 

  

 

 

alt træ er blevet vasket af og der efter grundmalet.

 

 

 

11/11 2014 pynt” på tagstøttestænger på FS 22 og 31. Den til venstre er lånt fra FS 50.

 

 

 låge for een-mandsbetjening på linie 14 og 15.

 

 

 

de afkortede puffer til KS 226. Bagved hjul til KS 567.

 

 

 støttestænger men på KS 226.

 

 

21/10 2014 så blev de første zinktagkanter monteret på  567.

 

 

 

16/10 2014 her ses akselkasserne til KS 567

 

 

kabelkanalerne til KS 567 er ved at blive samlet.

 

 

 

7/10 2014 på 567 er takkelage og tagkanter klar til beklædning med jern og halvstaf og Zink.

 

  

 

2/10 2014 den første låge til KS 567 kommet fra Trio Nexø, den skal nu til passes.

 

 

 

Takkelagen bliver her monteret.

 

 

 

28/9 2014 var der igen gang i værkstedet, taget på KS 567 blev støvsuget og malet første gang,

 

  

 

  

 

Bornholms Motorveteraner lagde vejen forbi værkstedet.

 

  

 

Filialchefen fortalte om projektet.

 

 

 

I kupeen på KS 567 blev der høvlet ved vinduerne, og perroner fik første gang maling.

 

 

  

 

Puffen er blevet prøvemonteret.

 

 

 

26/9 2014 Besøg hos Trio Nexø, de har gang i flere små opgaver, bla. låger til KS 567

og de ombyggede akselkasser til samme vogn.

 

 

 

I nittebænken hænger undervognen til DKS 176..et fremtidig projekt.

 

 

 

Vognen restaureres til årgang 1901 til 1909 

Kilde Michael Olsen.

 

Her ses de 2 sidste frederiksberg undervogne.

 

 

 

 

 

25/9 morgenmøde på værkstedet, dagens opgaver diskoteres.

 

 

I kupéen på KS 567 blev træværket slebet ned, og i kupédøren blev rullebeslag efterset. Nye loftplader er monteret.

 

  

 

 

 

 

 

 

Flere detaljer er ved at blive tilpasset.

 

  

 

 

 

19/9 2014 blev KS 567 nummereret.

 

 

 

opmaling af perronen er kommet et godt stykke.

 

 

2/9 2014 forenden på FS 31 er blevet forstærket

 

 

Her er holedestængerne monteret på KS 567.

 

 

De pæne afslutninger på hjørnestolpernes runding blev fjernet ved vognens modernisering i 1920'erne. VI har retableret dem. Det er der de røde hjørnedekorationer afsluttes.

 

 

 

1/9 2014 der er drejet beslag til messingstængerne til KS 567

 

 

17/8 2014 Når så medarbejderen laver noget, bruges der fire pensler ad gangen for at indhente lidt og resultatet er flot.

 

  

 

 

 der er nu gulv over det hele i den ene ende, begge håndbremser færdigmonteret og flotte låg til "håber det går" sandkasserne.

 

 

 

 

 

 

 

14/8 2014 blev der spartlet på FS 31

 

 

På Ks 567 blev der arbejdet med bremseudrustningen, og der blev svejst under perronen.

 

  

 

8/8 2014 Arbejde på forstærkning bundrammen på FS 31med henblik på montering af ny perrondragere

 

 

Omforandring af leje fra Graz-undervogn til et mere DKS lignende udseende til KS 567.

 

 

-nyslebne hjørner på KS 567
 
-Montering af håndbremsespindel til oprindelig placering KS 567.
 
 
 
Undervogn nr 2 og 3 færdig nittet og rustmalet til FS 22 og KS 374
 
 

 

24/7 2014 de næste  2 undervogne har vi primet på Trio.

 

 

 

Og på FS 31 er dørhullet nu lukket

 

 

 

 

 

15/7 2014 blev det første gulv lagt på perronen i KS 567 og håndbremsen er blevet monteret.

 

 

 

hjørnestolperne er blevet spartlet.

 

 

10/7 2014 En hjørnestolpe før og efter. Den skjulte del af gavlen er vasket, slebet og malet. De små skrå klodser på hjørne

stolperne var fjernet ved moderniseringen i tyverne. Vi limede og dyvlede ny træklodser på og det er nu slebet sammen.
Gavl nr 2 er vasket og klar til slibning og maling.
 
     
 
Gulvlægning i gang. Vi skal dog lige have monteret håndbremsespindler, før vi kan montere resten af gulvet.
 

 

26/6 2014 arbejdet med udskiftning af gavlspærret på FS 31 er nu afsluttet.

 

 

 

På KS 567 er hjørnestolpen blevet spartlet og perronen er klar til at blive nittet.

 

  

 

 

 

12/6 2014 Gavlspærret ved forperronen på FS 31 var tidligere repareret og er i sådan en stand, at vi

nu udskifter den. . To stykker egetræ er limet sammen og alle knasterne er udboret og dyvler i passende
størrelser er også limet i Herefter tilskåret efter det gamle spær, så høvlet og afrettet. Taphuller mm. udestår1
 
  
 
 
 
På KS 567 er alle store huller i hjørnestolperne på KS 567 er oprenset og udluset med egeklodsstumper . Alle de større gamle skruehuller er udboret og der er limet dyvler i. Resten er lappet med kemisk træ .
 
 
 
 
 
19/6 2014 blev det sidste taglærred lagt på KS 567, taget er nu klar til at blive malet.

 

  

 

  

 

På den ene perron blev der gjort klar til holdgreb.

 

 

Og her ses KS 226 lidt for oven.

 

7/6 2014 var der åbent hus i værkstedet i Østermarie.

 

  

 

 

6/6 2014 blev der arbejdet med taglærred på KS 567.

 

 

  

                                                   

 

og så blev der lavet en masse tilpasnings arbejder på begge perroner.

 

 

  

 

 

 

 

28/5 2014 blev der monteret sider og gavle på KS 226.

 

 

27/5 2014 blev bundrammen til KS 226 samlet hos Ølene snedkeri.

 

 

 

Tegningen studeres

 

 

 

17/5 2014 FS 31 har fået malet træværket for sidste gang.

 

 

På KS 567 er alle trin færdigmonteret og forsynet med træ og nittearbejdet på perroner er igang.

 

 

 

Og når KS 567 så skal ud at køre så skal den jo også have skilte på.

 

 

6/5 2014 forsatte med at arbejde på KS 567, Christian er i gang med låget til sandkassen,

 og på taget arbejder Søren med afrensning, og på sidste billede ses opstilling af gruskasse og bremsespindel.

 

 

  

 

24/4 2014 blev den første af trinkasserne færdig til Ks 567.

 

 

 

10/4 2014 gik Christian i gang med med trin til KS 567, lavet af Bornholmsk eg.

 

 

 

 så modtog vi de fineste planker fra savværket.

 

 

 

Der sker ting og sager på værkstedet, Christian blev ramt af akut grå stær, han tabte sine

briller i en bøtte maling.

 

 

8/4 2014 ankom Perronblik til KS 226 .

 

 

 

 

7/4 2014 blev det første bremseudrustning monteret på en Frederiksberg undervogn, det foregik hos Trio Nexø

 

  

 

 

1/4 2014 blev skelettet på FS 31 vasket og  slebet nu i man gang med at male det.

 

 

på KS 567 er den første trinkasse prøvesamlet .

 

 

24/3 2014blev taget endelig færdig med afrens og slib af taget på KS 567. Nu gælder det spartling.

 

 

 

Arbejdet med FS 31 er nu genoptaget. Christian fik held med at "fiske" de oprindelige bolte, til perrondragerne, op.
De to i midten har (nok) ikke været i brug siden ca 1918, hvor fordøren blev etableret og boltene erstattet med smedede bøjler der gik op over bundrammens tværdrager og "gemt" i dørkarmen. Vi prøvede at trykke dem op med vores donkraft, men resten af vognkassen fulgte bare med!!
I modsætning til bundrammens tværdrager i FS 22, er denne i fin stand.
Nu sætter vi atter bolte i med ny plader og vi overvejer at forstærke tværdrageren med vinkeljern- ligesom på FS 22´s bagende.

 

 

19/3 2014 er taget på KS 567 blevet renset af for gamle maling og blyhvidt.

 

 

14/3 2014 var vi på besøg hos Trio i Nexø, der arbejdes for tiden på KS 226's nye perronskærme.

 

  

 

Håndbremse udstyret til KS 567.

 

 

Der er stadig gang i samlingen af Union undervogne samt bremseudstyr.

 

  

 

  

 

  

 

13/3 2014 var vi på besøg hos Ølene Snedkeri, de er i gang med

bundrammen til KS 226. til højre ses skydedøren til en af Frederiksberg vognen.

 

 

 

Ølene har lavet en masse dele til KS 226 men også originale dele bliver genbrugt, som skillevæggen til højre.

 

 

 

På værkstedet i Østermarie blev der arbejdet på KS 567 med bla. montering af

pufholder samt fjernelse af gammel lak.

 

 

 

 

 

Her et besøg i det nye opvarmede værksted.

 

  

 

 

27/2 2014 blev perrontaget på KS 567 næsten færdigt.

 

 

 

25/2 2014 På KS 567 er der fremskridt på den ene perrontaget.

 

  

 

  

 

22/2 2014 kom træet ud af skoven ved Tyskegård. 7 stammer a' 2,5 m blev det til.

Træet skal bruges til gulvriste.

 

 

 

 

 

 

22/2 2014  Ølene Snekeri er gået i gang med bundrammen til KS 226,

 

  

kupeskillevægene til Frederiksbergvognen er ved at blive lavet.

 

  

 

 

 

11/2 2014 efter KS 226 ankomst til Bornholm er stumperne nu registeret og lagt på lager.

 

Her ses bla. kupeskillevægen og en kupedør.

 

  

 

På KS 567 er perrontaget nu lagt op.

 

  

 

 

 

 

 

 

8/2 2014 ankom KS 226 på sporvejsmuseet`s lastbil

 

 

Nu starter endnu en spændende opgave hos SHS Bornholm, og Ølene Snedkeri deltager med genopbygningen af vognen.

 

 

  

 

  

24/1 2014 gik startskuddet til et nyt til spændende projekt, Bivogn KS 226, vognkassen er blevet skilt ad en gang i 80erne og gemt mange steder på Sporvejsmusset og i eksterne depoter.

 

  

 

  

 

21/1 2014 Der er nu påsat en kile oven på skærmene for at få et korrekt bagfald på perrontaget. På torsdag kommer skærmen tilbage på plads (igen) men denne gang bliver det permanent.

 

 

 

 

9/1 2014 der er igen kommet gang i arbejdet på KS 567, der laves lidt justeringer på perronskærmen.