Dagbog 2013

 

12/12 2013 kom den første trappe og undervogn til Østermarie.

 

 

Undervognen til KS 567 er også kommet til Østermarie efter den har været en tur hos sandblæseren.

 

 

 

KS 567 med perrontag.

 

 

 

 

 

3/12 2013 blev den anden tagende lavet færdig, Skærmen er også sat op i den anden ende, klar til tagende.

 

 

 

28/11 2013 forsatte man afrensning af maling på KS 567.

 

 

 

19/11 2013 blev KS 567 malet rød, den første tagende er også ved at være klar til montage.

 

  

 

18/11 2013 Hos Trio i Nexø er de nu ved at nitte vangerne til den 4. og sidste undervogn (den til KS 176).

 

  

 

Hos Trio har man udviklet et nyt værktøj til nitning.

 

 

 

13/11 2013 Så kom der udskæringer og ½ staf-jern. Klar til at nitte.

 

 

9/11 2013 hos Trio Nexø  har vi fået lov til at rustbeskytte trapperne til Frederiksberg vognene 22 og 31.

 
 

 

 

 

30/10 2013 blev der arbejdet videre på KS 567's perrontag

 

 

 

29/10 2013  blev den ombyggede tagende fra KS 29 lagt løst op. Tagbuen passer

fint nu, men ude over skærmen, mindre godt. Men vi skal nok få det til at passe sammen.
 

 

 

24/10 2013 var der gang i mange forskellige opgaver i værkstedet, der blev arbejdeet på perrontaget til KS 567, sidepladerne til vognen blev tilpasset, gammel maling på ruftaget blev skarbet af og rensning af div beslag.

 

  

 

  

 

 Disse flotte vinkel beslag sidder oppe under ruftaget.

 

 

 

Den ene side af ruftaget blev gammel maling skrabet af.

 

 

 

På den ene perron blev der tilpasset en bundplade der sidder under førerbord / skærm.

 

 

 

11/10 2013 blev vi næsten færdig i den anden ende med perronblik. Det er næsten klar til nitning.
Christian har lavet ny tagspær i limtræ og er i gang med rep af tagende.
 
  

 
4/10 2013 Jesper betragter det flotte resultat, Søren har malet ruftages udhæng

 

 

 

3/10 2013 efter en del justeringer er skærm og perronblik er det på plads.

 

 

 

udhænget på ruftaget har er renset af for gammel maling, og er nu ved at blive frisket op.

 

 

nye tagspær er ved at blive lavet og så er nye skilte er også på vej,

 

 

 

1/10 2013 Jesper er i gang med at tilpasse skærmen til 567,
 
 
 
 
Søren i gang med at lave ruftaget nyt igen.
 
 
Hos Trio Nexø er man gået i gang med næste Frederiksberg undervogn.
 

 

30/9 2013 l lampekuppelkonsoller KS 567 og et af de nye ''smørebræder'' har fået en gang lak.

 

 

 

21/9 2013 der er arbejdet med de nye  lampekuppelkonsoller KS 567, de er blevet drejet hos Trio i Nexø

 

 

 

 

 

 

17/9 2013 De nye klokker er kommet fra støber.

 

 

 

Derimod går det stærkt fremad den den forkortede undervogn ,den er nittet færdig og
stort set adskilt med hvad kan skrues fra hinanden og er måske klar til sandblæser i næste uge.
 
 

 

 

 

16/9 2013 gulvet i KS 567 er nu færdigt.

 

 

kommende lampekuppelkonsoller til kupe på 567

 

 

 

det første stoleben til FS langsæder.

 

 

11/9 2013 de gamle ventilationsriste på KS 567 var i dårlig stand, så nye er blevet fremstillet.

 

  

 

under ruftaget er afrensning af gammel maling påbegyndt.

 

 

 

Gulvlægningen fortsatte i kupeen.

 

 

 

6/9 2013 Gulvlægningen i KS 567 er nu godt i gang.

 

 

 

Trio Nexø har lavet disse flotte tal

 

 

27/8 2013
Den første undervogn er blevet pillet af vendestativ og der er
blevet nittet de sidste fire plader på og den er kørt udenfor.
Der er også nogle billeder af de gamle bremsedele .
 
 
 
 

 

24/8 2013 blev der arbejdet på KS 567, forberedelserne til det nye gulv er i gang, og nye holdere til løbebrædderne er ved at blive lavet.

På ruftaget blev der lagt taglærred på.

Der var endvidere besøg fra Egon's busser i Slagelse.

 

 

 

 

 

i kupeen skal den gamle lysinstallation demonteres, da den ikke passer til den udgave vognen skal laves i.

 

 

22/8 2013 kom der besøg til værkstedet fra Flyvevåbnets Soldaterforening, der blev hygge.

 

 

 

 

12/8 2013 blev der arbejdet mere på gulvet i KS 567

 

 

 

 

 

7/8 2013 Nu varer det ikke længe før vi for alvor kan lægge gulv i KS 567

 

 

 

 

 

26/7 2013 Så blev den sidste nitte er banket ud af konsol nr. 12 så alle er nu
klar til opretning, reperation og sandblæsning, det har ca. taget 4-5 timer pr. enhed
og der er 12 enhedder.
 
 
 
 

 

19/7 2013 forsatte man arbejdet på KS 567, man forsøgte en anden metode med at fjerne rust, man bruger en autolader,en balje og lidt soda.

 

 

 

 

 

14/7 2013 kom der besøg på værkstedet i Østermarie, det var Bornholms Motorveteraner der var ude at lufte deres fine biler.

 

  

 

 

9/7 2013 arbejdet med den første Frederiksberg undervogn er ved sin afslutning den er blev primet og bliver derefter kørt til værkstedet i Østermarie..

 

 

 

 

 

 

 2/7 2013  blev der bygget et stillads til at lægge tag-enderne op på, så vi nemt kan måltage og kontrollere, om alt passer
som det skal. Perronblik, skærme og tagende passer nogenlunde sammen, så det bliver ikke noget problem.
Derimod passer tag-enden desværre ikke med sammen med vognkassegavlen, idet buen er fladere en gavlens
bue. Ølene snedkeri vil ombygge de to tagender så de kommer til at passe. 3 "spær" skal ændres.

 

 

 

1/7 2013 blev den første undervogn færdig hos Trio Nexø, den skal nu demonteres fra vippeanordningen, arbejdet med til den næste undervogn er nu i gang.

 

 

 

25/6 2013 lampeholderne til KS 567 var i så dårlig stand, så man er her i gang med at dreje nogle nye.

 

 

 

Den første trappe til frederiksbergvognene mangler nu kun at blive malet.

 

 

 

Man er hos Trio Nexø nu i gang med forberedelsene til den næste Frederiksberg sporvogn, her er det akselkasserne der er ved at blive skåret ud.

 

 

Og her er resterne af da daværende transportvogne.

 

 

 

 

 

20/6 2013 stellene til frederiksbergvognene er ved at blive malet

 

 

På KS 567 blev ledningskanalen og taglærred fjernet.

 

 

træet under det gamle lærrede fejlede intet

 

pga råd måtte der der laves lidt udskiftning på den ene tagparron

 

 

det var også dagen hvor man sat perrondragerne på plads,og tilpasset dem til den ny stødskinne

 

 

 

6/6 2013 En adskilt kontroller med et defekt gnistslukningskammer.

 

 

Perrondragere til DKS 267  er færdigtilpasset.

 

 

 

 

sædestativer til Frederiksberg vognene er under rustbehandling
 

 

28/5 2013 Trio blev næsten færdig med at svejse forstærkninger og tværvanger på DKS 267.
Søren arbejder på at prime alle metaldele og jeg blev færdig med at male skelet.
 
 
 

 

27/5 2013 blev der arbejdet på DKS 267, der er blevet svejst forstærkninger på til perrondragerne.

 

 

 

24/5 2013 hos Trio er man ved at være færdig med den første trappe til Frederiksbergvognene.

 

 

 

22/5 2013 blev der arbejdet på DKS 267, der blev fjernet rust

 

 

17/5 2013 blev der nittet på undervognen til den ene FS vogn.

 

 

 

15/5 2013   på KS 567, færdigrenset alt træværk under vinduerne samt afrenset alle beslag. Alt bliver nu malet og rustbeskyttet. På billedet er vi på vej med første lag maling. Slutfarven bliver dog kastanje-brun og selve bundrammen bliver KS-grå.

 

 

 

Hos Trio blev diskuteret "håber det går gruskasser", trapper (Robert Jacobsen kunne ikke have gjort det bedre)
 
 
  
 
samt den endelige ombygning af KS 567's ny undervogn.
 
 

 
 

 

4/5 2013 var der åbenthus på værkstedet i Østermarie,

DR Bornholm ringede 8,15 og lavede et live interview med Jesper Reinfeldt om dagens arrangement.

TV 2 Bornholm kom på besøg ved 11 tiden.

 

 

 

På vognkasserne var der opsat plancher og øvrigt fremstillede ting til vognene.

Besøgs tallet blev på 75 gæster.

 

 

 

 

2/5 2013 der er blevet vasket træværk af på KS 567

 

 

 

da vognen fik monteret afviserlys, fjernede man nogle lister for at få plads til lampen.

 

 

 

29/4 2013 i Nexø er man i gang med at lave den første af 2 nye trapper til Fredeiksberg vognene.

 

  

 

Sæderne til Frederiksberg vognene er ved at blive nittet.

 

 

 

Her ses gasessen som bruges til at varme nitterne op med. Nitterne varmes op til ca 1200 grader.

 

 

 

 

 

 

25/4 2013 Ølene Snedkeri har lavet paneler til KS 567 samt de så kaldte ''smørebrætter''.

 

  

 

16/4 2013 undervognen til KS 567 er nu blevet afkortet og skal nu sandblæses og males.

 

 

12/4 2013 så er produktionen af stole bænke til FS 22 og FS 31 lavet færdigt.

 

 

 

Man er nu også i gang med den første  af trapperne til en af Frederiksberg vognene.

 

 

9/4 2013 Ølene snedkeri har lavet nye tagender til de 2 frederiksberg vogne.

 

 

 

20/3 2013 produktionen af stole og bænke til FS 22 og FS 31 er i fuld gang.

 

  

 

19/3 2013 hos Trio fortsatte man med stole og bænke, og det kræver lidt special værktøj.

 

  

 

 Ove og Steen med den første vippeanordning til den ene bænk.

 

I Østermarie kom der en læs matrialer fra Trio.

 

 

 

18/3 2013 har man hos Trio lavet et valseværktøj til produktion at stole og bænke der skal være på 1 salen af FS 22 og FS 31

 

    

 

Her er ses resultatet.

 

 

17/3 2013 kom Henning til Østermarie med nye lanterner til KS 567 0g til FS 22.

 

Her ses det flotte resultat.

 

 

 

 

 

13/3 2013 resterne af gamle trasportvogne fra KS, fra dem skal man bruge akselgaflerne til de næste unionundervogne.

 

 

 

12/3 2013 hos Trio er man gået i gang med at afkorte undervognen til KS 567.

 

 

 

 

 

 

 

 

11/3 2013 på FS 31 er man i gang med at monterer de nye parrondragere.

 

 

 

 

Der er lavet nye beslag der skal holde nogle vinkelbeslag på 1 salen.

 

 

 

7/3 2013 var teamet fra Ølene snedkeri taget på besøg hos Trio i Nexø, de havde brug for nogle mål så de kan genskabe de nye bagperroner.

 

                        

 

Her ses den nye undervogn til KS 267

 

 

Der er også gang i produktionen af de nye stole til første salen

 

 

 

1/3 2013 Hos trio er man gået i gang med at lave stole der skal være på 1 salen på Frederiksberg vognene.

 

 

 

27/2 2013 på FS 22 blev der arbejdet på arbejdet på de nye vinduesrammer.

 

 

 

 
Alle tværdragere med undtagen den forreste, er nu afmonteret på FS 31. De var alle "færdige". Råd og knækkede tappe og anden dårligdom-----godt de bliver skiftet, det er aldeles nødvendigt. U-vanger, T-vanger i forskellige
dimensioner viser at reperation er foretaget i tidens løb og med der har været på lageret. Det tager vi nu hånd om og fører det hele tilbage så godt det lader sig gøre. Hjørnebeslag er godt tæret.
 
 
 
 

 

 

22/2 2013 var der indkaldt til møde i BAF salen, man skulle til i at montere de nye perrondreagere.

 

 

 

Vejret i Østermarie denne formiddag .

 

 

 

21/2 2013 var Formand Mikael Lund fra Sporvejsmuseet sammen med resten af holdet fra SHS Bornholm  på besøg hos Trio Nexø og Ølene snedkeri.

 

 

Her ses undervognen er ved at blive nittet

 

 

 

Hos Ølene snedkeri arbejder  man på kupedøre til Dk 567.

 

 

 

 

I BAF salen var der også aktivitet, Mads fra Ølene snedkeri arbedjde på FS 22 og FS 31.

 

 

Her ses de nye vindueslister på nr FS22.                         Perrondragerne til FS 22 og FS 31

 

 

nye vognkasse stolper er monteret

 

18/2 2013 hos Trio Nexø blev der arbejdet på på drejebommen.

 

 

 

14/2 2013 ind i mellem må der laves nogle hjælpemidler, som her en drejebom. Den skal bruges til at manurer rundt med undervognen når der skal nittes.

 

 

En af de gamle stole er skildt ad, da den skal bruges som skabelon til de nye stole.

 

5/2 2013 hos Trio i Nexø er der kommet gang i flere ting, bla. opmåling af undervognen til DKS 267.

 

 

Til FS vognene skal der fremstilles nye beslag til hjørnestålperne

 

Ølene snedkeri har arbejdet på både FS 22 og FS 31.

 

    Her ses FS 22 med nye vinduesrammer

 

 

 

FS 31 med udskiftet træværk.

 

28/1 2013 den nye gas esse er ved at være klar, her er den ved at blive testet

 

 

23/1 2013 blev der leveret  bagperronskærme til FS 22 og 31.

Snedkeren har lavet vinduesrammer på FS 22.

 

Se billederne i større format

16/1 2013 Hos Trio i Nexø er har man lavet en gasesse, den skal bruges til at varme nitter op til samling af undervognene.

 

 

 

 

 

 

 

• SHS Bornholm © 2012 •